woensdag 14 augustus 2013

Jazz in Rotterdam: Karsu; Kim Hoorweg & Loes Luca



Karsu. Foto Tineke

North Sea Jazz is voor mij een te duur evenement en bovendien houd ik niet van jazz. Daarmee is mijn verhaaltje niet af. In Rotterdam houden ze rekening met mensen als ik. Daarom is er ook North Sea Around Town met kleinschalige optredens op onbekende podia en pleinen in de openlucht. Zo zag ik op een bankje in de zon van het Deliplein op Katendrecht de geweldige Karsu Dönmez. Wat een veelbelovend artieste is zij! Jong, mooi, een goede stem en divers repertoire. Karsu is geboren in Amsterdam in een Turks gezin. Zij leerde pianospelen in het familierestaurant Kilim. Ze schrijft ook zelf, waaronder prachtige nummers in het Turks.



Karsu, Foto Tineke
Een paar dagen eerder zag ik Kim Hoorweg samen met Loes Luca optreden in het kader van North Zie Jazz. Zij stonden op een minuscuul podium in een zaaltje van een voormalige fabriek aan de Bergweg. Zij speelden die avond nauwelijks jazz maar deze dames zijn zeer veelzijdig en ook nog eens talenwonders. Loes leefde zich uit in Bertold Brecht en Franse chansons en Kim Hoorweg zong Granada en op verzoek van Loes Spiegelbeeld omdat ze net 20 geworden was. Ze kende dat nummer helemaal niet, maar zong het glashelder. Samen zongen ze de rest van de avond vol met o.a. het kattenduet van Rossini en De meisjes van de suikerwerkfabriek van Drs. P. De interactie met het publiek dat op een meter afstand zat was geweldig.



Zo maak je nog eens wat mee. Beide dames sla ik zeer hoog aan. Jazz beheersen ze uitstekend, maar elk ander repertoire kunnen ze aan. Kim Hoorweg is een leuke spontane meid. Ze heeft in Rotterdam het conservatorium gedaan en zit nu op de kunstacademie. Ze zingt elke stijl in elke taal. Haar eerste CD maakte toen ze 14 was en staat vol jazz. Rita Reys noemde haar de enige Nederlandse van de jongere generatie die dat beheerst. Karsu vind ik zelf iets volwassener, exotischer en erotischer en bovendien speelt ze zelf piano. Kim neemt daar haar vader voor mee en die kan het dan ook als geen ander.



De overeenkomst tussen de dames is dat ze na afloop gezellig met je praten. Bij Kim verkoopt de moeder de CD’s, bij Karsu doet haar vader dat. Ik heb ze thuis en het is echt genieten. Google hun namen en je vindt ze zo! Dan weet je ook waar ze optreden. Dat is smullen!

Tineke G. 

Je kunt hier luisteren naar 'Play my string' Karsu

of haar cover van 'Skyfall' live on 3FM en

hier naar 'Shady lady bird' van Kim Hoorweg & the Houdini's.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten