maandag 21 maart 2016

AapNootMies. AapNootMies

Als iemand me verteld had dat dit de nieuwe cd is van zingende lerares Aafke Romeijn was, dan had ik het direct geloofd. De stemmen lijken op het eerste gehoor veel op elkaar. De muziek is iets anders, de manier van zingen kent overeenkomsten.

Aapnootmies bevalt me echter een stuk beter dan de nieuwe cd van Aafke Romeijn. Die laatste begint heel sterk, maar slaat daarna een richting in die mij veel minder bevalt. Vooralsnog geen recensie dus en wel van 'Aapnootmies'.

De recensie van 'Aapnootmies' hoeft niet lang te zijn. Het zijn meisjes luisterliedjes. Zacht, lieflijk en vooral dromerig. Dromen van "supersoakerkracht". Met een hoge, zachte en wat astmatisch, hijgerige stem laat Dinaira Scheffers ons kennismaken met haar belevingswereld. De overeenkomst met Aafke Romeijn zit dan ook het meeste in de stem of beter het stemgebruik. De liedjes zijn veel zachter, weidser uitgewerkt en liefdevoller.

Promo foto.
Ik zal toegeven dat er momenten zijn dat ik spontaan jeuk krijg van de liedjes, maar als ik in de stemming ben -en dat ben ik opvallend vaak, valt mij op- dan zit ik stilletjes te luisteren naar de liedjes van Aapnootmies. Er is sprake van een weelderige instrumentatie, met veel ruimte voor blazers, die maar net uit het muzikale tapijt mogen komen, dat achter de stem van Dinaira Scheffers geweven is. De mix klinkt heel compact, waaroverheen de stem ligt. Gedrapeerd als een sjaal om een hals op een koude winteravond. Dat komt het allerbest tot uiting in 'Saartje Kom Je Buiten Spelen'. Een heel luchtig onderwerp op een prachtig donkere achtergrond. Zoals een keer, lang geleden dat ik, te ver, van huis aan het spelen was met mijn vriendjes, een prachtige dag en er een enorme onweersbui aankwam. Dat was rennen. Zo voelt dit prachtige nummer.

'Aapnootmies' wordt voor een groot deel gedragen door de sfeer die het album oproept. Daarin is het album helemaal geslaagd te noemen. Dat het erg braaf is en geheel ongevaarlijk, neem ik graag op de koop toe. Zulke albums heb ik bij de vleet. Alles overziend, trek ik hier de conclusie dat een nieuw talent zich aan Nederland openbaart. Aapnootmies verdient een groter publiek en de daarbij behorende aandacht. Als ze deze muziek kan vertalen naar het podium is er niets wat Dinaira Scheffers tegen gaat houden.

Wo.

Je kunt hier luisteren naar 'Mevrouw, Vandaag Gaat 't Om Jou':

https://www.youtube.com/watch?v=cNb7tTROa_U





Geen opmerkingen:

Een reactie posten